Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål. Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Hvordan bliver jeg låner på Mariagerfjord Bibliotekerne?
Du er altid velkommen til at bruge biblioteket til f.eks. at mødes, læse avis, bruge internettet eller skrive opgave. Det kræver ikke indmeldelse. Vil du kunne låne materialer, benytte biblioteket i den selvbetjente åbningstid og have adgang til alle bibliotekets tilbud, så skal du oprettes som låner. Læs mere om hvordan du bliver låner.
Kan jeg selv opdatere mine oplysninger - telefonnummer, adresse, mail o.l.?
Hvis du flytter, får biblioteket automatisk besked om din nye adresse, når du har fået dit nye sundhedskort. Skifter du mobilnummer eller e-mailadresse, er det vigtigt, du opdaterer oplysningerne her på siden, så vi kan kontakte dig, f.eks. i forbindelse med reserverede materialer eller andet.
Du kan selv rette oplysningerne på din side, når du er logget ind.
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min pinkode?
Du kan ændre din pinkode ved at logge ind med dit MitID her på hjemmesiden, i stedet for dine loginoplysninger (cpr nr. + pinkode). Herefter kan du ændre din pinkode under din brugerprofil.
Har dit barn glemt sin pinkode, kan personen der oprettede barnet, selv ændre pinkode ved at logge ind med MitID på hjemmesiden.
Du kan også få hjælp af personalet på dit bibliotek. Husk at medbringe sundhedskort og billedlegitimation, for at vi kan hjælpe dig.
Hvad sker der, hvis jeg taster min pinkode forkert?
Dit login blokeres i 20 minutter, hvis du taster forkert pinkode 3 gange på:
- mfbib.dk
- Appen Biblioteket
- Vores selvbetjeningsautomater
- Bibliotek.dk
- Andre steder, hvor du bruger dit bibliotekslogin (fx. eReolen og lignende digitale tjenester)
Du kan stadig logge ind med MitID på vores hjemmeside.
Hvad sker der, hvis jeg afleverer for sent?
Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr. Du kan aflevere på alle Mariagerfjord Bibliotekernes afdelinger, uanset hvor materialet er lånt.
Kan jeg få hjælp til at huske at aflevere materiale og hente mine reserveringer?
Ja. Du kan få servicemeddelelser fra biblioteket på forskellige måder.
Under din brugerprofil skal du indtaste den e-mailadresse, du ønsker at modtage servicemeddelelser på. Du kan også vælge at modtage servicemeddelelser på SMS ved at indtaste dit mobiltelefonnummer. Du kan også vælge at modtage servicemeddelelser i appen Biblioteket
Læs mere om appen 'Biblioteket'.
Vi udsender følgende servicemeddelelser:
- Når vi har fundet materialet frem til dig, og det er klar til afhentning: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
- Når der er tre dage tilbage til at hente dit materiale på reserveringshylden: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
- Når der er tre dage til du skal aflevere dit materiale på biblioteket: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
- Når afleveringsfristen på materialet er overskredet med seks dage: e-mail, SMS og besked i Biblioteket-appen
Hvordan betaler jeg mine gebyrer?
Du kan betale dine gebyrer og erstatninger via ’Mit Betalingsoverblik’, som du finder link til i de beskeder, du har fået i e-boks eller via din lånerstatus både her på hjemmesiden og i bibliotekets app.
Vi giver altid gerne en hjælpende hånd på dit lokale bibliotek, men vi kan desværre ikke tage imod kontant betaling i skranken.
Hvad betyder det, at mit lånerkort er blokeret?
Hvis dit lånerkort er blokeret, kan du ikke bruge bibliotekets selvbetjeningsautomater.
Blokeringen kan skyldes, at du har tastet din pinkode forkert 3 gange. Denne blokering vil i så fald ophæves automatisk efter 20 minutter.
Har du brug for hjælp til at ophæve blokeringen, kan du henvende dig på dit lokale bibliotek i den betjente åbningstid. Husk at medbringe dit sundhedskort.
Hvordan printer og kopierer jeg på biblioteket?
Du kan læse om mulighederne for at printe samt priser på biblioteket her.
Du kan også finde vejledninger ved alle printere på vores biblioteker.
Kan jeg hænge noget op på bibliotekets opslagstavle?
Hvis du har noget, du gerne vil hænge op på en af bibliotekets opslagstavler, skal du henvende dig i skranken i den betjente åbningstid.
Vær opmærksom på, at opslagstavlen er kun til informationer om kulturelle og lokale aktiviteter samt kommunale samarbejder. Det vil sige, at der ikke kan hænges køb-og-salg annoncer, reklamer for kurser og aktiviteter af terapeutisk karakter med mere op.
Hvad er huskelisten, og hvordan bruger man den?
Materiale, du er interesseret i, kan du reservere med det samme, eller gemme i din huskeliste til en senere lejlighed. Tryk på ikonet med det lille hjerte ved det materiale, du er interesseret i. Du kan tilføje lige så mange materialer til huskelisten, som du har lyst til.
Når du er logget ind, kan du finde huskelisten øverst på hjemmesiden. Her finder du huskelisten ved at klikke på det lille hjerteikon oppe i højre hjørne.
Du kan reservere materialerne fra din huskeliste, når du har brug for dem. Klik på materialet og reservér.
Materiale, du ikke længere er interesseret i, kan du slette fra huskelisten.
Hvordan fungerer biblioteket i den selvbetjente åbningstid?
For at benytte biblioteket skal du være oprettet som låner ved Mariagerfjord Bibliotekerne. Opret dig som låner her. I den selvbetjente tid skal du bruge dit sundhedskort/lånerkort i kortlæseren ved indgangen for at komme ind ad døren sammen med din pinkode. Det er den samme pinkode, du bruger, når du låner materialer.
Bibliotekerne er videoovervåget, og du skal selvfølgelig overholde reglerne også i den selvbetjente åbningstid.
Hvor længe må jeg låne bibliotekets materialer?
For de fleste materialer er lånetiden 30 dage, mens lånetiden for film og spil og nogle af de meget populære materialer er 14 dage. Du kan altid se på din lånerstatus på hjemmesiden eller i appen 'Biblioteket' og på din udlånskvittering, hvornår du skal aflevere dine materialer.
Hvordan reserverer jeg materiale?
Du kan reservere materialer, når du er logget ind på hjemmesiden, i Biblioteket-appen eller ved at kontakte personalet i den betjente åbningstid. Du kan også selv bestille bøger og andet på bibliotek.dk, der er en fællesbase for alle danske biblioteker.
Enkelte materialer kan ikke reserveres, f.eks. helt nye tidsskrifter og kvik-lån. Kvik-lån er nye og populære materialer, der kan lånes i 14 dage, disse kan ikke reserveres eller bestille. Du låner dem direkte på hylden på dit lokale bibliotek.
Hvordan sletter jeg en reservering?
Har du bestilt materiale, som du alligevel ikke får brug for, er det let at afbestille. Det gør du via dine reservationslister på hjemmesiden eller i Biblioteket-appen.
Log på med dit cpr-/lånernummer og slet materialet fra din reservationsliste. Du kan også kontakte personalet på biblioteket i den betjente åbningstid.
Hvordan kan jeg forny mine lån?
Hvis materialet ikke er bestilt af en anden låner, kan du forlænge lånetiden. Det kan du gøre her på hjemmesiden eller i Biblioteket-appen.
Vær opmærksom på, at du først kan forny dine lån 7 dage før afleveringsfristen og højst to gange i løbet af udlånsperioden.
Det gælder både for almindelige lån og for fjernlån, men vær opmærksom på, at fornyelse af fjernlån kan afvises af biblioteket, hvor materialet er lånt.
Sørg derfor for at tjekke, at det lånte materiale er blevet fornyet i løbet af et par dage.
Du kan også forny hos personalet på biblioteket i den betjente åbningstid.
Hvorfor skal jeg vælge et fast afhentningssted?
For at vi kan bringe dine reserveringer til det lokalbibliotek, der er nærmest eller mest bekvemt for dig, skal du vælge et afhentningsbibliotek, når du reserverer materialer. Du vælger afhentningssted, når du er logget ind med dit cpr-/lånernummer og pinkode under dine oplysninger.
Når du reserverer materialer, vil du få besked om at hente dem på det bibliotek, du har valgt som dit foretrukne.
Kan jeg sætte mine reserveringer på pause, når jeg holder ferie?
Ja, det kan du, og vi bliver glade, hvis du gør det. Læs mere om pausefunktionen her.
Hvad gør jeg med defekte film, lydbøger, spil og andet?
I alle materialer som dvd, cd, spil og cd/mp3-lydbøger sidder en seddel i lommen, hvor du kan notere eventuelle fejl eller skader inden du afleverer som normalt.
Så tager vi materialet fra og sender det til reperation/rensning.